July 10th, 2010 by bukharishafie

Petang tadi, saya bersama-sama isteri dan anak berkunjung ke sebuah kompleks membeli-belah. Kami terus ke kedai jam dan melihat-lihat pelbagai jenis jam tangan sebelum membelinya.
Tiba saya ditegur oleh seseorang yang tidak saya kenali (setelah puas mengamatinya…mungkin rakan lama yang sudah lama tidak ketemu-juga bukan).
“Bos, lama tak jumpa,” sapanya dengan suara yang kuat ke arah saya.
“Aaaa…encik apa khabar?” balas saya (Saya memang tidak selesa dengan panggilan ‘Bos’. Baik lagi panggilan perempuan Cina pekerja kedai jam itu memanggil saya dan isteri encik dan puan.)
Saya pasti, lelaki itu tidak saya kenali (Puas saya mengingatkan kawan-kawan yang sudah lama tidak ketemui). Lantas saya bertanya, “Encik, kita pernah berjumpa di mana ya?”.
Malangnya lelaki itu tidak menjawab soalan saya, lantas berlalu dan menyapa kawannya di muka pintu kedai itu.
Kemudiannya datang lagi kepada saya, “Bos, nak beli jam ka?” (Soalan yang tak sepatutnya ditanya-saya memang nak beli jam!).

“Ya, tapi kami mahu melihat-lihat dahulu.” (saya cuba menjaga air muka lelaki itu yang saya rasa sudah sedar yang dia tersalah orang).
“Bos, tak kerja ka hari ini?” Dia bertanya lagi dengan suaranya yang kuat. Saya nampak pekerja kedai pun agak rimas dengan nada suaranya yang kuat itu.
“Kerja, sekarang dah petang, saja keluar jalan-jalan.” (Hakikatnya saya memang cuti, tetapi kerana mahu menjaga air muka lelaki itu saya mengiyakan sahaja)
Akhirnya lelaki itu berlalu pergi begitu sahaja. Riak mukanya menunjukkan yang dia sedar bahawa dia memang tersalah orang…mungkin pelanduk dua serupa.
Malangnya, saya begitu tidak selesa untuk melayannya apabila dia menyapa saya dengan panggilan “Bos”… Alangkah baiknya jika disapa sebagai “Encik” sahaja… Saya orang biasa, bukan siapa-siapa untuk dipanggil “Bos”!.

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , ,

February 3rd, 2010 by bukharishafie
Sumber gambar: UNIKA PTS

Membaca catatan “Kontraktor Buku Gembira dengan Langkah KPM Mewajibkan Guru-guru Membaca 7 Buku Setahun” dalam blog UNIKA PTS merupakan khabar gembira bagi saya. Hal ini kerana saya sememangnya kurang berminat untuk menghadiri Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) yang diadakan atas sebab-sebab tertentu. Bagi saya membaca merupakan satu aktiviti yang menyeronokkan dan tahun ini saya sudah menyemat azam untuk membeli sekurang-kurangnya 2 buah buku sebulan. Tentunya juga membaca paling kurang 2 buah buku sebulan!

Khabar ini sebenarnya sudah diumumkan oleh pentadbiran sekolah saya pada penghujung tahun lepas. Program ini bertujuan untuk menggantikan program LDP yang wajib diikuti oleh guru-guru sekurang-kurangnya 7 hari dalam setahun. Namun hingga kini tidak ada kepastian berkaitan program tersebut.

Saya mengakui, bukanlah mudah untuk membudayakan membaca sebagai amalan walau untuk mengisi beberapa minit masa terluang. Menggalakkan guru membaca sekurang-kurangnya 7 buah buku setahun merupakan satu langkah yang baik. Namun untuk menetapkan 7 buah buku yang perlu dibaca bukanlah suatu langkah yang baik.

Guru sewajarnya diberi pilihan untuk membaca buku pilihan masing-masing. Hal ini demikian kerana salah satu faktor minat membaca adalah bergantung kepada minat individu terhadap genre yang diminati. Menetapkan 7 bahan bacaan tertentu tentulah mengekang minat sesetengah guru. Secara tidak langsung akan melunturkan minat membaca seperti yang diharapkan.

Malahan KPM sendiri boleh melaksanakan kempen yang berlebih berkesan sejajar dengan program wajib membaca 7 buah buku setahun dengan melancarkan kempen membaca secara besar-besaran di sekolah-sekolah KPM. Idea BACA@LRT merupakan satu idea yang boleh dimurnikan oleh KPM. Secara tidak langsung bukan guru sahaja yang dibudayakan dengan amalan membaca, malahan pelajar juga turut menerima kesan positifnya.

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , , , ,

January 28th, 2010 by bukharishafie
Sebulan lebih blog ini tidak diusik. Ayuh, kita mulakan tahun 2010 ini dengan semangat MEMBACA. Sematkan azam untuk kita menjadi orang yang gemar membaca. Saya petik beberapa rangkap sajak “Merindu Buku” karya Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said:


Kita wajar berpesta di qalbu buku
menghayati nikmatnya seindah syahdu;
dalam tenang waktu khusyuk di pustaka
lebih cepat kita terasuh dewasa.

Kita memupuk insan yang luhur budi
melalui tapisan hikmah berseni;
dan buku memang tasik aneka ilmu
yang perlu diselami sejujur qalbu.

Buku mengasuh diri sasa bersuara;
membaca menjadi jambatan bertuah
Kita merindu buku dan ghairah baca
agar sentiasa canggih dan berhemah.

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , , , , ,

October 5th, 2009 by bukharishafie

Jika anda yakin perjuangan anda benar, teruskanlah dan tetapkan pendirian!

Jangan sesekali goyah apabila teman anda sendiri mula berpaling tadah kerana mempercayai kebenaran di pihak lain atau pun kononnya berprinsip ‘belas kasihan’ dan ‘memaafkan’.

Sepanjang itu; yang berpihak pada anda, yang tidak bersetuju dengan anda, dan yang seperti lalang sifatnya atau yang atas pagar kononnya, akan memerhatikan anda…

Apabila perjuangan anda berhasil, ramai yang akan suka, tentu juga ada yang tidak ceria. Jangan harapkan pujian dan terima kasih atau sekalung tahniah kerana anda sukar untuk mendengarnya.

Anda akan rasa bahagia apabila ada yang datang secara peribadi dan mengungkapkan “Anda memang orang yang berani!”, “Tidak goyah sama sekali”, “Salam pejuang, matlamat tercapai akhirnya.” dan berbagai-bagai lagi…

Yang pasti anda perlu sentiasa berhati-hati…perjuangan bukan untuk membuka aib tetapi mencari kebenaran. Apabila matlamat sudah tercapai, maka tutuplah cerita-cerita yang berulang atau datang sesudahnya…

Kata saya, buka buku baru…

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , , ,

July 20th, 2009 by bukharishafie

Jam sudah pun menunjukkan pukul tujuh pagi. Salim masih lagi berdengkur. Ibunya pun segera mengejutkannya untuk ke sekolah.

Ibu: Salim…Salim…bangun nak, pergi sekolah, nanti kamu terlambat.
Salim: Alah mak… Salim tidak mahu pergi ke sekolah!

Ibu:
Apa, tidak mahu pergi sekolah?! Baik… Salim berikan emak dua sebab mengapa Salim tidak mahu ke sekolah.
Salim: Semua murid-murid tidak suka Salim. Guru-guru di sekolah pun tidak suka pada Salim!

Ibu: Itu bukan alasan bagi Salim untuk tidak ke sekolah. Cepat, bangun sekarang!
Salim: Baiklah, sekarang emak pula berikan Salim dua sebab mengapa Salim mesti pergi ke sekolah.

Ibu: Eh…eh…bertuah punya anak! Salim dengar baik-baik, pertama Salim sudah berusia lima puluh tahun. Kedua Salim PENGETUA SEKOLAH TU!!!

Sumber: http://lawaktoday.blogspot.com/

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: ,

May 21st, 2009 by bukharishafie

Profesor Emeritus Abdullah Hassan dalam blog Santun Bahasa menegaskan:

Apabila kita hormat, kita meningkatkan taraf orang yang dilawan bercakap dengan menggunakan bentuk panggilan yang meninggikan tarafnya. Inilah yang dikatakan berbudi bahasa.

Hujung minggu lalu, saya berkunjungan ke Hospital Kuala Lumpur untuk menziarahi biras saya yang mengalami masalah saraf.

i. Situasi di tempat meletak kenderaan pelawat

Sambil menunggu di dalam kereta, saya sempat memerhatikan gelagat seorang wanita yang agak berumur mendekati pelawat-pelawat yang meletakkan kenderaan. Sambil memegang beberapa naskah surah Yassin dan menggalas beg kecil, dia menghampiri setiap pelawat dan menyapa serta mempelawa pelawat untuk membeli surah Yassin yang dibawanya. Dia sentiasa bermanis muka sambil membantu memberikan isyarat kepada pelawat untuk meletakkan kenderaan di petak yang disediakan.

“Assalamualaikum tuan, mak cik menjual surah Yassin, mahukah tuan membelinya.”

“Assalamualaikum encik, mak cik menjual surah Yassin, mahukah tuan membelinya.”

Demikian antara yang saya dengar kata sapaannya setiap kali mendekati pelawat yang meletakkan kenderaan di situ.

Ada yang dipanggil tuan, ada yang dipanggil encik. Yang saya perasan, panggilan itu berdasarkan penampilan pelawat dan juga pada kenderaan pelawat. Pandai dia menyesuaikan sapaan untuk menarik perhatian orang yang disapanya.

ii. Situasi di dalam wad

Sewaktu sedang menziarahi biras saya, beberapa orang jururawat sibuk menyediakan fail-fail pesakit dan pembantu hospital pula sedang mengedarkan pas untuk menunggu pesakit.

“Mak cik, ini surat kebenaran pelawat. Jika jaga (pengawal keselamatan) masuk nanti (bukan waktu melawat), mak cik tunjuk saja surat ini.”

“Ya, terima kasih.”

“Akak, sudah dapat surat ini ke belum?”
“Belum.”
“Nanti saya sediakan, akak tunggulah sekejap. Surat ni penting.”

iii. Kedua-dua situasi menampakkan sikap profesionalisme dua watak. Kedua-duanya berurusan dengan orang ramai. Bahasa penjual surah Yassin lebih menarik perhatian orang yang didekatinya. Bahasa pembantu hospital pula nampaknya seolah-olah untuk menampakkan layanan mesra terhadap pelanggan, namun tidak kena pada tempatnya. Apatah lagi beliau seorang penjawat awam yang sentiasa berurusan dengan pelanggan. Jadi, panggilannya juga haruslah kena pada tempatnya dan melambangkan profesionalismenya sebagai penjawat awam. Beliau sewajarnya menggunakan sapaan, cik, encik, puan atau tuan.

Sila ke blog Santun Bahasa (Profesor Emeritus Abdullah Hassan) untuk membaca kupasan beliau tentang hal ini.

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , , , ,

April 25th, 2009 by bukharishafie


Setelah menyelongkar cd ‘backup’ fail-fail daripada ‘notebook’ lama, saya terjumpa semula gambar yang diambil di Pantai Chenang, Langkawi. Gambar itu dirakamkan pada waktu senja, seingat saya hampir memasuki waktu Maghrib beberapa tahun lalu. Ketika itu saya masih bertugas di Langkawi.

Jika diamati, akan kelihatan sesuatu yang tidak disangka sama sekali dalam gambar itu. Anda mungkin akan nampak bayangan seperti orang sedang berjalan di bahagian kiri gambar. Saya sedari setelah melihat semula gambar yang dirakam itu apabila tiba di rumah.

Apabila bertanya kepada rakan-rakan tempatan Langkawi, itu bukanlah sesuatu yang pelik. Banyak cerita tentang kisah-kisah pahlawan dahulu di Langkawi. Pantai Chenang merupakan salah satu tempat yang termasuk dalam cerita itu. Jadi, andaiannya itulah kelibat pahlawan dahulu (atau h a n t u…?).

Andaian boleh jadi macam-macam berdasarkan perspektif masing-masing…

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , , ,

April 17th, 2009 by bukharishafie

senyum itu suka
senyum itu duka
senyummu beribu tahun
menjadi temanku yang bahagia

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , , ,

April 14th, 2009 by bukharishafie
Secara umumnya,Frank Swetthenham banyak menulis perihal orang Melayu dari pelbagai aspek berdasarkan pemerhatian dan pergaulannya dengan masyarakat Melayu secara langsung.

Antara pandangan beliau, orang Melayu juga hanya menghormati kepada sesiapa yang menghormati mereka. Ini menimbulkan perasaan perkauman yang menebal dalam diri mereka. Namun, mereka amat menjaga hubungan baik yang terjalin daripada sebarang perselisihan faham.

Dalam bidang pendidikan, orang-orang Melayu tidak mementingkan pelajaran. Walaupun belajar, lazimnya masa mereka dihabiskan dengan kegiatan-kegiatan seharian seperti menangkap dan menjinakkan gajah, menangkap ikan dan bercucuk tanam atau pun membantu keluarga. Walaupun begitu, mereka amat bangga dengan negara dan masyarakat mereka. Mereka cukup taat kepada raja dan pemerintah serta menghormati adat-adat lama.

Orang Melayu juga gemar menghabiskan masa mereka dengan aktiviti-aktiviti sukan. Antara sukan yang polpular kerika itu ialah menyabung ayam, melaga kerbau dan melaga kambing. Di samping itu, mereka juga gemar dengan sukan alam sepertimana yang dimaksudkan oleh Swetthenham ialah memburu, menangkap dan menjinakkan gajah, dan menangkap ikan.

Swetthenham juga menyatakan orang Melayu sememangnya pandai dalam membuat batik , songket,dan membuat senjata. Dalam kehidupan seharian, orang Melayu sebolehnya cuba mengelakkan dari membicarakan soal seks. Oleh itu dari zaman kanak-kanak lagi, orang Melayu telah mendidik anak-anak mereka dengan ajaran agama. Namun begitu menjelang usia 16 – 20 tahun, kebanyakan remaja lelaki Melayu mula terlibat dalam masalah sosial seperti berjudi, boros dan suka menggangu isteri orang. Berbanding remaja lelaki, kehidupan remaja perempuan Melayu lebih lebih terjaga. Mereka bukan sahaja tidak boleh bebas malah sentiasa mengahbiskan masa dengan belajar memasak, menjahit, dan belajar agama.

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , ,

March 28th, 2009 by bukharishafie
Frank Swetthenham atau nama sebenarnya Frank Athelstane Swetthenham adalah salah seorang pegawai kolonial British yang terkenal dalam zaman penjajahan British di Tanah Melayu.

 

Melalui tulisan Swetthenham, orang-orang Melayu digambarkan pendek, kuat bekerja, mempunyai rambut hitam yang lurus, kulit yang kecoklatan, hidung dan bibir yang tebal, dan mata yang bercahaya, baik sopan, dan suka menolong, tidak pernah merendah diri,tidak ramah, dan curiga terhadap orang asing.Namun sikap tersebut tidak ditunjukkan dengan jelas. Orang Melayu juga sangat tabah dan bertanggungjawab terhadap pekerjaan.


Beliau juga menggambarkan orang-orang Melayu bijak bercakap dan gemar menggunakan pepatah atau perumpamaan. Mereka kelihatan bijak, suka berjenaka dan suka mengambil tahu hal jiran, tidak minum arak dan jarang merokok. Orang Melayu juga kuat berpegang kepada ajaran agama Islam. Mereka juga gemar dengan aktiviti bersukan seperti berlaga ayam, memburu, dan mengadakan perlawanan persahabatan.


Di sebalik itu, Swetthenham juga menjelaskan sikap-sikap buruk yang dimiliki oleh orang Melayu seperti tamak, percaya kepada tahyul, boros, suka berhutang, sukar membayar hutang, dan adakala sering menimbulkan fitnah kerana sering mengambil tahu hal jiran. Orang melayu juga sering dikaitkan dengan amuk. Ini kerana mereka suka menyakitkan hati dengan cacian dan cara untuk menghilangkannya adalah dengan membalas dendam hingga berlaku pertumpahan darah. Mereka akan menggunakan pelbagai ikhtiar untuk membalas dendam. Kehendak untuk membalas dendam ini selalunya membawa kepada kejadian amuk.

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , ,

March 24th, 2009 by bukharishafie
Benarkah golongan yang terlibat dalam profesion perguruan antara yang berisiko tinggi untuk mengalami tekanan mental? Antara petikan faktor-faktor yang dipaparkan dalam Kosmo berkaitan isu ini ialah bebanan kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar, mereka juga terpaksa menyediakan soalan-soalan peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan.

Kajian oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) pula mendapati 70 % daripada 9,000 guru di seluruh negara (mungkin subjek kajian sahaja, bilangan guru adalah lebih ramai lagi) tertekan bukan sahaja kerana beban tugas tetapi juga terpaksa berdepan dengan kerenah pengetua, kerani, ibu bapa dan juga pelajar.

Itu satu aspek yang berkaitan dengan tugas dan tugas yang di luar bidang tetapi sudah menjadi rutin. Satu aspek lain yang mungkin sengaja diketepikan adalah berkaitan sistem gaji yang masih menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan guru yang menyambung pelajaran seperti kumpulan DG2941, guru-guru yang memiliki sarjana dan phd. Ini juga menjejaskan motivasi diri mereka setelah berusaha meningkatkan profesionalisme.


Saya masih teringat pesan guru saya sewaktu di SM Jitra (sekarang SMK Jitra), cikgu Mashitah, katanya:

kalau nak seronok dengan kerjaya kita, jangan fikir soal berapa yang kita akan dapat (gaji), tetapi fikirlah sejauh mana kerja kita menjadi satu ibadat untuk diri dan orang lain…”

Ada juga yang menggambarkan guru adalah segalanya di sekolah…

dialah cikgu, kerani, bank, polis, trafik, bomba, juruteknik, jurulektrik, tukang paip, peguam, hakim, doktor, tukang cuci, tukang kebun, posmen, petani, tukang cat, tukang masak, jaga, akauntan dan sebagainya… Banyaknya tugas yang guru lakukan dalam sehari, seminggu,sebulan, setahun dan bersilih tahun hinggalah persaraannya…


Sampai hari ini, saya masih mengingati pesan itu, tetapi saya juga insan yang adakala terjejas juga emosinya…Alhamdulillah masih terkawal mentalnya.

Gembira ria atau muram durja di dalam dunia ini hanya menurut kaca mata orang yang memandangnya.

Hamka. Lembaga Budi, 2003

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , ,

March 16th, 2009 by bukharishafie


Kebiasaannya yang berjaya akan dijulang dan diucapkan tahniah.
Sedangkan yang tidak cemerlang dan gagal juga perlukan dorongan dan bimbingan hala tuju yang perlu dilalui…

Saya kongsikan pandangan sahabat saya, Dr. A seorang pensyarah di IPG.

Saya minta maaf sekiranya bicara saya ini menyinggung sesetengah pihak.

Apakah A? Pandai, Bijak. Baik, Pintar ?. Setiap kali keputusan peperiksaan keluar kita dihidangkan dengan keputusan pelajar-pelajar kita yang mendapat semua A. Kitalah orang yang paling bangga apabila murid-murid kita mendapat semua A.

Mengikut kajian, keputusan yang cemerlang, terbilang, gemilang tidak menjamin seseorang itu berjaya dalam dalam kejaya mereka. Kecemerlangan akadamik belum tentuk menjadikan seseorang itu mempunyai pemikiran yang kritikal (critical thinking) yang mana dapat menyesuaikan diri meraka dalam apa juga keadaan.

Kita tidak mahu ‘academic system’ kita hanya melahirkan insan yang hanya pandai dan bijak dalam akadmik tapi tidak melahirkan insan yang menyumbang kepada agama dan bangsanya. Kita tidak mahu anak-anak kita mempunyi sikap self centered’ pentingkan diri sendiri,. Tidak tahu hormat orang tua, jiran, masyarakat dan bangsanya dan paling menyedihkan ialah masyarakt kita sekarang hanya mementingkan periuk nasi sendiri sahaja , inilah yang berlaku kepada pemimpin kita. Kita tidak mahu akan-anak kita jadi pemimpin yang sedemikian. Oleh itu marilahbersama-sama mendidikan anak-anak kita agar menjadi seorang insan ( a person ) bukan sahaja cemerlang dalam akademik tetapi cemerlang dari segi sikap murni dan agamannya.


Posted in Arkib Blogspot Tagged with: ,

February 20th, 2009 by bukharishafie
Sumber gambar: Blog YB. Drs. Khalil Idham Lim

“Bahasa jiwa bangsa”, hilang bahasa lenyaplah bangsa.

Kita “mungkin” masih bernasib baik kerana bahasa ibunda kita masih digunakan walaupun dalam keadaan yang sudah cacamarba.

Masakan tidak, bahasa Melayu kita sudah menjadi bahasa rojak. Malang lagi kebanyakan penutur natifnya sendiri lebih gemar berbahasa rojak daripada berbahasa Melayu sepenuhnya.

Maka sering ditemui orang Melayu lebih Inggeris daripada orang Inggeris, lebih Cina daripada orang Cina, lebih India daripada orang India dalam perbualannya. Sedangkan bahasa yang digunakan bukanlah bahasa Inggeris sepenuhnya, atau bahasa Cina sepenuhnya, juga bahasa Tamil selengkapnya- Hanya menggunakan bahasa rojak atau bahasa pasar sahaja.

“Tauke, ini barang berapa harga ma?”

“Ayo, itu macam ka aci?”

“Jom kita keluar lunch tengah hari ni. You tunggu I kat tempat parking, ok”

Mungkin satu kebiasaan apabila situasi penggunaan bahasa sebegini ditemui dalam perbualan biasa-biasa dalam urusan yang tidak rasmi. Namun bagaimana apabila bahasa sebegitu juga banyak digunakan di pejabat, malah di Parlimen juga?

Tingkap papan kayu bersegi,
Sampan sakat di Pulau Angsa;
Indah tampan kerana budi,
Tinggi bangsa kerana bahasa.

Posted in Arkib Blogspot Tagged with: , , , , ,